Trenger du å skifte registerreim? Fem tegn du bør holde et øye med.

5 tegn på at du må skifte registerreim

Er det virkelig nødvendig å skifte registerreim, hvor ofte skal den i så fall byttes? Her gir vi deg oversikt over alt du trenger å vite om registerreimen, og om hvordan du kan unngå kostbare reparasjoner.

Hva er en registerreim?

Registerreimen er en av bilens aller viktigste komponenter. Hvis denne reimen går i stykker så kan stemplene kollidere med ventilene i topplokket og føre til omfattende skader på motoren. I verste fall blir det motorhavari. Siden reimen blir utsatt for mye slitasje er et bytte av registerreimen en av de smarteste investeringene du kan gjøre for bilen din.

Les også: Registerreimens oppgave

Hvis du åpner panseret og fjerner beskyttelseslokket så kan du se registerreimen som er plassert lengst fram på motoren. Se for deg et overdimensjonert svart gummistrikk med tenner, som er der for å forbedre grepet den har mot motorens akslinger. En av reimens hovedoppgaver er å overføre kraften fra veivakselen til kamakselen, og dermed synkronisere akslingene i motoren. For eksempel gjør registerreimen at kamakselen åpner ventilene på motoren akkurat på riktig tidspunkt i forhold til stemplene og posisjonen til veivakselen. Reimens funksjon er dermed helt avgjørende for at motoren skal kunne være koordinert og fungere optimalt.

Fem varsler om et sliten eller skadet registerreim:

Som tidligere nevnt kan det være veldig vanskelig å oppdage symptomer på en slitt eller skadet registerreim på egen hånd. Noen av varslene kan det være smart å være litt mer oppmerksom på, siden det kan indikere problemer med akkurat registerreimen.

  1. Kunstige lyder fra motoren. Når registerreimen begynner å bli slitt så kan man av og til høre ukjente lyder, f.eks. en tikkende, skramlende eller til og med skrikende lyd som kommer fra selve motoren. Det kan være vanskelig å identifisere det selv, men du kan parkere kjøretøyet med motoren i gang og åpne panseret. Lytt etter kunstige lyder som kommer fra den fremre delen av motoren.
  2. Små sprekker, flekker og synlig slitasje, slik som blank gummi. Dette kan du sjekke selv ved å åpne panseret, fjerne beskyttelsesdekslet og kontrollere reimen nøye.
  3. Motoren lekker olje. Det er ikke uvanlig at det lekker olje fra registerreimbeskyttelsen hvis de mutrene og boltene som holder det fast løsner med tiden. Lekkende olje fra registerreimbeskyttelsen kan lede til overoppheting av motoren, og det kan føre til at registerreimen slites ut for tidlig. Olje kan også lekke på grunn av at pakningen mellom motoren og registerreimbeskyttelsen har sprukket eller fått klemskader som følge av feilmontering.
  4. Motoren starter ikke. Hvis registerreimen “hopper” så vil du ikke få noen respons fra motoren når du vrir om nøkkelen. Bilen vil bare ikke starte i det hele tatt. En registerreim som “hopper” hoppet over en eller flere tenner på kamakselen. Det betyr at motorens grunninnstillinger mot registerreimen har blitt endret. 
  5. Registerreimen har ikke blitt byttet. Siden registerreimen har en begrenset levetid så må du kontrollere produsentens anbefalinger relatert til hvilket intervall akkurat din registerreim må byttes. Det gjør du f.eks. ved å titte i serviceheftet eller ta kontakt med produsenten.

Dette er noen av de vanlige tegnene på at registerreimen “hopper” eller er utslitt. Hvis du kommer over en eller flere av disse varslene på bilen din, så bør du så snart som mulig ta kontakt med et verksted for å om mulig redusere omfanget av eventuelle motorskader.

Hva er forskjellen på en registerreim og en registerkjede?

Registerreimen er lettere, mer stille og billigere å bytte. Den har derimot en begrenset levetid, og er mer skjør enn en registerkjede som tåler mer slitasje. En registerkjede skal normalt kunne holde like lenge som bilen, med unntak for biler som kjører spesielt mye, som 10 000 mil per år. I og med at kjeden er tyngre og mer kostbar å produsere enn reimen, så koster den også mer for deg som forbruker. Det varierer ut ifra bilprodusent og motortype om bilen er utstyrt med en registerreim eller en registerkjede. Selve funksjonaliteten, det å samkjøre akslingene i motoren, er den samme hos både reim og kjede.

Når må registerreimen byttes?

For at du skal slippe unødvendig uro og kostbare motorreparasjoner, er det en god idé å holde styr på produsentens anbefalinger om hvor ofte registerreimen bør byttes. Husk at disse anbefalingene varierer mellom bilmerkene, men det handler alltid om hvor mange mil som er kjørt, eller bilens årsmodell. Ta kontakt med produsenten eller ta en titt i servicehåndboken for å se hva som gjelder for akkurat din bil. Planlegger du å ta med bilen på langtur? Be en mekaniker ta en titt på registerreimen før du begir deg ut på langtur for å forsikre deg om at den er i god stand og ikke vil forårsake en ubehagelig overraskelse på turen.

Det er også viktig å huske at produsentens anbefalte intervall for bytte av registerreimen er akkurat det, en anbefaling. Det finnes ingen garanti for at reimen skal holde så lenge, og hvis den går i stykker før er det bileierens ansvar å bekoste motorrenovering eller motorbytte. En passende anledning til å skifte registerreim er i forbindelse med at du leverer bilen inn til service.

Hva skjer om du ikke bytter registerreimen?

Det at registerreimen ryker er en av de vanligste årsakene til motorproblemer. En av registerreimens “nykker” er at det kan være vanskelig å oppdage at den er slitt på egen hånd, og det før det er for sent. Hvis registerreimen ryker er det derimot ikke vanskelig å oppdage det, siden effekten er umiddelbar. Motoren vil da ikke starte siden det ikke er noen som driver ventilene. Biter fra ødelagte ventiler kan også løsne og ripe opp sylinderveggene, eller så kan et par av tennene på registerreimen forsvinne. Hvis det skjer så kan den ikke lenger ta tak i hodet

til kam- og drivakselen skikkelig, og du står foran en svært kostbar og unødvendig reparasjon, og i verste fall fullt motorhavari.

Hvis registerreim ryker er det vanligst at det skjer når du forsøker å starter bilen. Faren for at den skal ryke når du er ute på tur er mindre, men ikke det er ikke umulig. Hvis det skulle skje vil motoren sannsynligvis kveles og ikke lenger drive bilen framover. Du kan fortsett styre og bremse som vanlig, så det beste du kan gjøre i en slik situasjon er å beholde roen, forsøke å stoppe bilen på et sikkert sted og sette på nødblinklysene.

Hva innebærer et skifte av registerreim?

Det som må gjøres i forbindelse med et skifte av registerreim variere mellom de forskjellige bilmerkene, men normalt inneholder et bytte av registerreimen følgende komponenter og tjenester:

  • Reservedeler
  • Bytte av registerreim
  • Bytte av vannpumpe
  • Bytte av frostvæske

Mer spesifikk informasjon om hva et bytte av registerreim omfatter på din bil, må du få fra en mekaniker eller et bilverksted (lenke https://www.lasingoo.se/sok-bilverkstad).

Hva koster det å skifte registerreim?

Prisen for å skifte registerreim varierer mellom de forskjellige bilmodellene og hvordan registerreimen må monteres. Be verkstedet om en pris basert på din bilmodell. Siden enkelte deler av bilen må demonteres for at man i hele tatt skal kunne komme til registerreimen, så vil byttet normalt ta noe lengre tid enn andre servicejobber. Bytte av registerreim innebærer i tillegg ofte at andre deler som er koble til funksjonen til registerreimen må byttes. Dette kan være vannpumpe, løpehjul og strammer siden disse også har en begrenset levetid.

Det er kanskje ikke noen morsom utgift, men sammenlignet med hva det vil koste om du må renovere motoren hvis det oppstår skade, så er kostnadene for bytte av registerreim for å forebygge en smart og betydelig rimeligere investering.

Undersøk hva servicen koster på Lasingoo og sammenlign verkstedenes pris på skifte av registerreim.

Kan jeg skifte registerreimen selv?

Det er selvsagt mulig å bytte registerreim selv, men så lenge du ikke har spesiell kompetanse og det nødvendige utstyret for å gjennomføre det på korrekt måte, så er det en oppgave som bør utføres av en profesjonell mekaniker på et bilverksted. Et skifte av registerreimen krever at deler av motorens forside blir demontert, og siden flere viktige komponenter er koblet til registerreimen, som løpehjul og strammehjul, kan små feil føre til alvorlige skader på motoren.

Hvis du vil kontrollere reimen selv kan du prøve å åpne panseret, ta bort beskyttelsesdekslet og ta en titt på reimen. Se etter tynne sprekker, flekker eller lignende tegn på slitasje på utsiden av den syntetiske gummien.

Hvor kan jeg skifte registerreim?

Se her hva det koster å skifte registerreim på verksteder i ditt område. Når du bestiller skifte av registerreim via Lasingoo, får du en totalpris der samtlige reservedeler og arbeidstimer inngår.