En hjulstilling gir dekkene dine lengre levetid og senker drivstoffkostnadene dine

Hjulstilling - når er det behov før en hjulstilling?

En hjulstilling er en eksakt måling og justering av hjulvinklene på bilen din. Man gjennomfører en hjulstilling først og fremst for å unngå rask slitasje på dekkene, men også for å sikre at bilens dekk sitter i henhold til produsentens spesifikasjoner. Ved en korrekt utført hjulstilling kommer dekkene dine til å få en betydelig lengre levetid, bilen kommer til å kjennes lettere å håndtere og fremfor alt kommer drivstoffkostnadene å synke, noe som har en positiv innvirkning både på lommeboken og miljøet.

Mange blander sammen hjulstilling med balansering, men det er faktisk to helt ulike konsepter. Balansering innebærer at dekkene kan rotere uten at de begynner å vibrere ved visse hastigheter. Hjulstilling innebærer at man justerer vinklene på dekkene slik at de står vinkelrett mot bakken og parallelt mot hverandre.

Hjulstillingen måles med tre ulike verdier: vinkelen inn eller ut fra hjulakselen, vinkelen mellom øvre spindelledd og nedre spindelledd og vinkelen inn/ut på det svingende hjulet, sett ovenfra. Dette er verdiene som måles i grader. Ved en hjulstilling sjekker man at disse verdiene er korrekte for akkurat din bilmodell. Hvis ikke dekkene har rett vinkel mot veien, risikerer du å få dårligere veigrep.

Hvordan dekkene er innstilte har også en stor innvirkning på dekkets slitasje. Den normale stillingen på de fleste kjøretøy er utformet for å minimere slitasje og maksimere kjørekomforten. Det betyr at dekkenes levetid blir lengre og gjør at du får ut maksimal ytelse samtidig som drivstofforbruket minsker. Til og med styreevnen og trafikksikkerheten forbedres.

Det er relativt sjeldent, men når man kjører på en fortauskant eller i et hull i veien, kan hjulstillingen skades. Det fører til unødig slitasje som kan påvirke dekkets kjøreegenskaper. Til syvende og sist betyr det at du må skifte dekk tidligere enn planlagt.

Når er det behov for en hjulstilling?

  • Du har kjørt på noe, f. eks. en fortauskant, ujevnheter eller hull i veibanen
  • Du merker at dekkene slites unormalt og/eller ujevnt
  • Det er vanskelig å styre og rattet drar til den ene siden
  • Hvis rattet ikke går tilbake i utgangsposisjon etter en sving
  • Rattet er ikke “rett” når du kjører rett fram
  • Du kjøper et nytt sett dekk og vil maksimere levetiden
  • Hvis bilen har vært på verksted og fått skiftet ut foringer, spindelledd, styreledd og støtdempere i fram- eller bakaksel

Hvordan fungerer hjulstillingen?

De tre viktigste komponentene ved en hjulstilling er camber-vinkel, caster og toe. Til tross for vanskelige navn, er det ikke så komplisert som det høres ut. Nedenfor følger en kort forklaring for hver del.

Les også: Bildiagnose, hva innebærer det?

Camber-vinkel

Camber er den vertikale vinkelen på bildekket, det vil si dekkets vinkel når man ser kjøretøyet rett forfra eller rett bakfra. Hvis vinkelen er for stor, oppstår unormal slitasje.

  • Positiv camber er når dekkets øvre del luter bort fra bilen. Hvis vinkelen er for stor, slites dekkene på yttersiden.
  • Negativ camber er når dekkets øvre del luter innover. Hvis vinkelen er for stor, slites dekkene på innsiden.

Camber-vinkelen er utformet for at kjøretøyet skal holde dekket flatt mot bakken når man svinger. Hvis det er for stor forskjell mellom camber-vinkelen på forhjulene, kjenner den som kjører at bilen “drar” mot den ene siden.

Caster

Caster defineres som vinkelen fra styrespindelen fra kjøretøyets for- og bakside, sett fra siden. Caster-vinkelen kalles positiv hvis den luter framover, negativ hvis den luter bakover. Generelt sett sier man at positiv caster gjør kjøretøyet mer stabilt ved kjøring i høye hastigheter.

Toe

Toe er vinkelen som dekkene har sett ovenfra, omtrent som når man kikker ned på tærne sine og peker utover eller innover med føttene. Toe-innstillinger påvirker blant annet bilens egenskaper i svinger.

  • Toe-in er når dekkets fremre deler peker innover, mot hverandre, noe som fører til understyring i svinger. Hvis toe-in er for stor, kommer mønsteret til å slites fortere på ytterkanten.
  • Toe-out er når dekkenes fremre deler peker utover, fra hverandre, noe som gir overstyring i svinger. Ved altfor stor toe-out kommer slitasje først på innerkanten.

Korrekt hjulstilling gjør at bilens styresystem fungerer bra og du unngår ujevn slitasje på dekkene dine. En generell anbefaling er at en hjulstilling utføres minst en gang årlig eller etter 2000 mil, pengene sparer du inn på reduserte dekk- og drivstoffkostnader.

Hva koster en hjulstilling?

Prisen for en stilling av hjulene varierer. Det kreves ikke unikt utstyr avhengig av hvilken bil du har eller hvor store dekk eller felger du kjører på. Verkstedene tilbyr fast pris på hjulstilling. Defekte aksler eller andre eventuelle reparasjonsbehov som oppdages under din service inngår ikke i oppgitt pris. Dette får du et kostnadsoverslag på fra din bil- eller dekkverksted.

Trenger du en mekaniker? Sammenlign verksteder og bestill time for hjulstillingkontroll på ett verksted nær deg.