Bilens eksossystem – skadet lydpotte

Skadet lydpotte?

Syns du bilen din har uvanlig høy lyd når du er ute og kjører? Det kan være feil på lydpotten. Lydpotten er en viktig del av bilens eksossystem, og høy motorlyd kan skade både miljøet og hørselen til alle som ferdes i trafikken.

Lydpotten består av et rør laget av lydabsorberende materialer og mindre innvendige rør i forskjellige vinkler som kraftig reduserer lyden fra motoren.

Når drivstoffet i en forbrenningsmotor antennes, oppstår det en kontrollert eksplosjon. På grunn av det høye trykket som dannes, trykkes stempelet inne i sylinderen ned slik at det blir bevegelse i motoren. Vi kan i prinsippet si at en forbrenningsmotor drives av en kontinuerlig serie med eksplosjoner. Dette kan, som du sikkert kan se for deg, skape mye støy, og lydpotten er derfor en viktig del av bilens anatomi.

Eksosrørets størrelse er viktig

Bilens lyd og ytelse kan påvirkes av hvor stort eksosrøret er. De fleste personbiler er utstyrt med en lydpotte med en rørdiameter på rundt 2 tommer (ca. 5 cm). Sportsbiler har vanligvis en rørdiameter på mellom 2,5 og 3 tommer (ca. 7,5 cm). Størrelsen på røret er relatert til størrelsen på motoren og trykket i denne. Jo større motoren er, jo større trykk. Jo større trykk det er, jo større rør er det behov for.

Mindre biler, der det ikke er plass til noen stor lydpotte, har ofte en resonator montert i eksossystemet. Resonatorens funksjon å runde av lyden litt, slik at lydpotten lettere kan dempe den gjenværende lyden. En resonator kan også selvsagt monteres i normalt store personbiler, men så lenge det ikke finnes en stor motor i bilen, så vil det ikke påvirke lyden. Effekten på bilens ytelse vil være minimal. 

Er det mulig å oppgradere bilens lydpotte?

Mange bilentusiaster ønsker ofte at bilen skal høres ut som om den har en større motor, slik at den bråker litt mer enn vanlig. Det er som regel ingen problemer med å montere en lydpotte som er beregnet på sportsbiler i en vanlig personbil. Det kan likevel være smart å ha i tankene at det er strenge regler for hvor mye et kjøretøy kan støye i trafikken.

Kjøretøyforskriften angir for eksempel at en personbil maksimalt kan avgi en såkalt akselerasjonstøy på 74 desibel. Den tilsvarende grensen for store busser og lastebiler er noe høyere, 76-80 desibel, avhengig av kjøretøyets totalvekt. Hvis du overskrider denne grensen vil ikke bilen bli godkjent ved inspeksjon.

Hull i lydpotten

For at lydpotten skal fungere optimalt, er det viktig at den blir sett over med jevne mellomrom. Sotavleiringer, skitt og rusk kan tette igjen lydpotten, og det fører til at forbrenningen i motoren ikke blir ren. Det kan igjen føre til feiltenning og på sikt skade motoren.

Lydpotten må også være helt tett. Hvis det skulle oppstå sprekker eller hull i lydpotten, vil det føre til en dårligere lyddemping. I enkelte tilfeller kan det være mulig å reparere hull i lydpotten ved hjelp av sveising eller ved å sparkle igjen hullene, men vanligvis anbefales det at lydpotten skiftes helt og holdent.

Det første tegne på at det er noen galt med lydpotten er at det høres ut som bilen har høyere støynivå enn vanlig Det kan f.eks. komme en dunkende eller klukkende lyd. I forbindelse med dekkskifte, og når du likevel hever bilen, kan du ta en titt på lydpotten og se om du kan finne rust, hull eller om det kommer vann ut av den på ett eller flere steder.

Reparere lydpotten – eller bytte

Er det behov for at lydpotten, eller kanskje en større del av eksossystemet en utskiftning, ja da bør det utføres av en mekaniker med fagkunnskap. Hvis en ulykke skulle inntreffe der det viser seg at feil reservedel kan ha vært en av årsakene, kan det bli svært kostbart for deg som privatperson. Hvis du ikke kan bevise at inngrepet er utført av et autorisert verksted, så vil ikke forsikringen dekke kostnaden.

Hvis du først skal bytte ut lydpotten, er det samtidig også en god idé å bytte ut fetene og eventuelle pakninger som holder lydpotten fast. Hvis de er av gummi, blir de med tiden tørre og mister fleksibilitet og funksjon.

Olika typer av ljuddämpare
Lydpotten har forskjellig utseende, alt etter hvilken bil den skal monteres på. Kilde: Google

Hva koster det å skifte lydpotte?

Kostnaden for selve lydpotten er sjelden mer enn en tusenlapp, men med arbeid så kan det, avhengig av bilmodell og hvilke andre komponenter som må byttes, kunne lande på at par tusen i tillegg. For å få en fastpris, der samtlige reservedeler og arbeidskostnaden for bytte av lydpotte er inkludert, må du bestille tid hos et verksted i nærheten av deg via Lasingoo.