Bilens eksosanlegg – skade på eksosrøret

Bilens eksosanlegg - skade på eksosrøret

Begynner gasspedalen å vibrere når du gir gass? Støyer eller lukter bilen litt mer enn vanlig, eller må du plutselig tanke oftere? Det kan være et tegn på at du har en lekkasje eller en skade på eksosrøret.

Å kjøre bil i klimaet vi har i Norge kan være fantastisk, men av naturlige årsaker kan det også slite litt mer på bilen enn på mange andre geografiske steder. Snø, gjørme, salt og regn er faktorer som gjør at bilens komponenter begynner å ruste og lekke raskere.

En av komponentene i bilen som er mest utsatt for rust er eksosrøret, dvs. røret mellom katalysatoren og lyddemperen. Det er ikke uvanlig å se tegn til små hull eller sprekker i røret, og hvis du oppdager lekkasje i eksosrøret, vil bilen mest sannsynlig ikke bli godkjent i en EU-kontroll.

Hvor vanskelig er det å reparere skade på eksosrøret på egen hånd?

Å tette hullene selv behøver ikke å være så veldig vanskelig for en som er litt fingernem. Du må huske å sjekke hele eksosrøret nøye før du begynner, da det kan være lett å overse mindre sprekker hvis røret er dekket med skitt, salt, rust eller lignende. Aller helst bør bilen løftes opp slik at du kommer skikkelig til. Husk at dette alltid må gjøres på et trygt sted. Ikke kryp under bilen hvis den bare er løftet med en jekk eller lignende.

Eksostape og kitt

Hull i eksosrøret kan repareres på flere forskjellige måter. De to vanligste løsningene er kitt eller tape. Eksostape eller eksosbandasje som det også heter, vikles rundt den skadde delen av røret. Fordelen med tape er at den er smidig og enkel å bruke. Vanligvis kan man kjøre bilen allerede noen minutter etter reparasjonen.

Kitt fungerer like bra som tape, men må tørke i opptil ett døgn. Du bruker kitt som er beregnet til formålet, og påfører det på og rundt hullet i røret. Husk at begge metodene bare er midlertidige løsninger som kan fungere en stund. Etter hvert må du sannsynligvis bytte ut eksosrøret helt.

Rustfritt eksosanlegg

Hvis eksosrøret ditt har store hull, anbefales det alltid at du bytter eksosrøret med en gang i stedet for å prøve å reparere hullene ved hjelp av kortvarige nødløsninger. Hvis du overser skader på eksosrøret, kan det føre til ytterligere følgeskader på bilen, noe som igjen kan føre til kostbare bilreparasjon.

Det kan også være lurt å vurdere å bytte ut hele eller deler av bilens eksosanlegg med komponenter i rustfritt stål. Som navnet antyder, har materialet den fordelen at det ikke ruster. Prisen er selvfølgelig også litt høyere enn for et anlegg i vanlig stål. Hvis du regelmessig holder bilens understell rent og fritt for rust, klarer du deg fint med et eksosanlegg i vanlig stål. Ta gjerne kontakt med en mekaniker som har kunnskap om hvilke tiltak og materialer som er best for din bil.

Hvor kan jeg få hjelp til å reparere eller skifte ut eksosrøret?

Har du mistanke om at eksosrøret er skadet og at det må repareres eller kanskje skiftes helt ut? Hos Lasingoo kan du finne og bestille bilverksteder som er åpne i nærheten.