Alt du trener å vite om balansering!

Bedre styring, stabilitet og sikkerhet med riktig balansering

Det er lett å blande sammen begrep som hjulstilling og balansering, men dette er faktisk to forskjellige ting. Ved hjulstilling justerer man vinklene på hjulene slik at de står vinkelrett mot bakken og parallelt mot hverandre. Hvis man derimot merker at rattet vibrerer i høye hastigheter, kan det være nødvendig å balansere dekkene. I dette innlegget lærer du alt du trenger å vite om balansering.

Når dekkene mister sin symmetri, fører det alltid til ubalanse. Dette merker du umiddelbart da rattet begynner å vibrere når kan kjører i høye hastigheter. Dette kan påvirke styringen, og hvis du kjører for lenge med ubalanserte hjul, vil det føre til at både gummi og fjæring slites ut for tidlig. En bra tommelfingerregel er ikke å vente til problemene oppstår, men alltid kontrollere balansen til dekken når du skifer fra vinterhjul til sommerhjul og motsatt.

Les også: En hjulstilling gir dekkene dine lengre levetid og senker drivstoffkostnadene dine

Hvordan gjøres balansering?

Det høres kanskje enkelt ut å balansere hjulene, med det er faktisk en ganske komplisert prosess som krever både avanserte instrumenter og en dyktig mekaniker. Man begynner med å fjerne smuss og gamle balanseringsvekter fra hjulet, og deretter plasseres hjulet i en maskin som roterer hjulet i høy hastighet. Maskinen måler statisk og dynamisk ubalanse og andre feil som dukker oppstår direkte på en skjerm. Her ser mekanikeren hvordan de nye balanseringsvektene skal plasseres.

Bildet over viser et balanseringsvekt på utsiden av felgen.

Enkelte verksteder bruker en annen type spesialutstyr hvor det er mulig å utføre en elektronisk finbalansering, uten at man trenger å ta hjulene av bilen. Begge metodene er i prinsippet like gode til å oppdage om hjulene er ute av balanse, noe man utligner ved å lime eller klemme fast fekter på felgen. Tidligere brukte man vekter av bly, men i dag brukes vekter av stål eller zink. Når ubalansen er utlignet, stabiliseres dekket slik at det verken vibrerer eller beveger seg i sideretning.

Hva koster det?

Det trenger verken være kostbart eller ta lang tid å balansere hjulene på bilen. Prisen ligger på mellom 200 og 400 kroner, så hvis du begynner å merke vibrasjoner i rattet eller at bilen begynner å trekke til siden, bør du bestille time hos en ekspert med én gang. Dette vil øke kjøresikkerheten, opprettholder verdien på bilen og du slipper irriterende vibrasjoner i rattet. Å kunne kjøre stødig og stabilt er en investering som er verd pengene.

Etter utført balansering får du:

  • Bedre komfort og økt ytelse
  • Mindre slitasje på dekk og bilens hjulsoppheng
  • Bedre styring, stabilitet og sikkerhet
  • Redusert drivstofforbruk

På Lasingoo kan du bestille balansering via tilbudsetterspørsel eller i kombinasjon med dekkmontering. En balansering er vanligvis ikke inkludert i sesongskifte når du skifter til sommerdekk eller vinterdekk.